Sunday, January 17, 2010

rasa ini rasa saya



hujung minggu ini saya habiskan masa di rumah sewa..
hanya di rumah sewa tak ke mana-mana..
pelik, ini saya?? saya bukan jenis yang perumah..
tapi minggu ini saya memilih berdiam diri di rumah..
walhal saya boleh sangat beli tiket bas balik ke ipoh.. boleh sangat keluar beli-belah tingkap..atau mengajak sesiapa lepak minum-minum.. atau berkaraoke..
Tapi saya tak buat apa-apa melainkan melakukan aktiviti di rumah..

-pagi sabtu-
terlepas subuh lagi..
ada orang mahu baiki rumah jadi menemani kak shida (housemate yang bersifat kekakakkan) sebab dia seorang sahaja perempuan di rumah.. lida (housemate merangkap kawan baik) awal2 sudah pulang ke kampung.. jadi saya duduk rumah sambil menonton tv dan melayari internet hingga hampir bosan. tidur berulang2 kali..
janji katanya pukul 2 tapi datangnya hampir pukul 7..
geram dengan orang yang tak pandai menepati janji..
akibatnya kami menunggu macam buah yang tak gugur-gugur..
oppps lupa.. menu tengah hari itu sangat menyelerakan..
kak shida jadi tukang masak sedangkan saya lepak di depan tv.
terfikir indah sungguh hidup sebegitu..
weiii.. saya dah tawarkan diri untuk menolong ok tapi ditolak..
buat saya melupakan seketika yang saya gemuk sebab saya tambah nasi 2x bersama;
masak lemak cili api siput n rebung
ikan bakar (dah lupa ikan apa)
ikan pekasam goreng
ulam2 disaji bersama budu

sangat kagum bila kak shida menyiang siput2.. (betulkan bahasa yg saya guna ni siang bole digunakan untuk siput..abaikan ye kalau salah.. saya memang bodoh bahasa sejak SPM)
geli-geliman tengok siput itu merayap..
tapi bila dah jadi lauk hilang gelinya.. makan tak ingat dunia..
sejak ambil antibiotik 2-3 hari nafsu makan saya membuak-buak..
rasa menyesal bila makan tanpa henti tapi perut berlagu tanda lapar yang menggila..
saya tak mahu gastrik.. nanti bila gastrik.. jadi tak sedap badan..
perut angin..muntah beberapa kali.. tamaooooo!!
kenapa ambil antibiotik??
sejak balik dari perkhemahan mendaki gunung Stong,
saya menghadapi masalah kulit bila gatal-gatal di beberapa bahagian badan..
mulanya sedikit.. bila semakin teruk saya memaksa diri ke klinik untuk mendapat rawatan.
Doktor cakap saya dijangkiti kuman.. haishhhh
dia menyarankan saya datang kembali kalau masih tak baik..
sehingga sekarang sudah berkurang sedikit.. Alhamdulillah~~

saya masih tak puas hati betulkah bila ambil antibiotik kita akan cepat lapar, jadi saya mengGOOGLE mencari jawapan..;

Can antibiotic pills make us hungry?
Ampicillin, Clarithromycin, and Erythromycin are examples of antibiotics that had made me so hungry...seems like something pulls out my stomach. The problem is that, eating does not easily relieve the hungry feeling.So, if an instruction is to take antibiotics with full stomach or with food, follow it cautiously. If you feel hungry during the course of antibiotics, take small frequent feedings of non-gastric irritant foods.sile klik untuk keterangan lanjut http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071117013220AAiz31d

dalam http://www.healthboards.com pun ada membincangkan
Gastritis caused by Antibiotics?

memang sah itu penangan antibiotik.
saya cuba bertahan~~ bertahan sampai saya sihat sepenuhnya..
sampai jadi macam ikan buntal..
montel dan comel~~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails